Categories
Makaleler

 

Kilosunu korumak veya kilo kaybı sağlamak isteyen bireylerin genel olarak şeker içeriği olmayan ‘zero, diet’ ürünleri tükettiklerini görmüşsünüzdür. Bu ürünlerin tadına baktığınızda aslında şeker içerenlere göre daha tatlı aroması olduğunu da fark etmiş olabilirsiniz. Peki bu nasıl mümkün olabilir?

Şekersiz ürünlerde tüketimin artması ve aroma sağlaması amacıyla tatlandırıcılar kullanılmaktadır. Bu tatlandırıcılar genel olarak 2ye ayrılır. Bir kısmı hiç kalori içermezken diğer bir kısmı ise düşük kalori içeriğine sahiptir. Besin etiketlerine baktığınızda içindekiler kısmında Fruktoz şurubu, Glikoz şurubu, Mısır şurubu yazdığını görmüşsünüzdür. Bu tatlandırıcılar enerji değerleri olan yani kalorisi bulunan tatlandırıcılar grubuna girerler. Kalorisiz olanlar ise Sakkarin, Aspartam gibi isimlendirilen tatlandırıcılardır.

Tatlandırıcıların normal şeker içeren ürünlere benzer bir aroma vermesinin sebebi beyindeki tatlılık reseptörlerine bağlanma şekillerinin şeker molekülüne benzer olmasından kaynaklanır. Ekstra kalori alımı olmadan benzer tadın oluşmasını sağlarlar. Daha tatlıymış hissini vermesi ise tatlılık oranlarının şekere göre daha yüksek olmasından kaynaklanmaktadır.

Aynı zamanda bazı bitkiler de bu görevi üstlenerek ‘doğal tatlandırıcı’ olarak adlandırılmaktadır. ‘’Stevia rebaudiana’’ bitkisi bunlardan en çok bildiğimiz Stevia tatlandırıcısını oluşturur. Bu bitki yüzyıllardır Güney Amerika bölgesinde tatlandırıcı olarak kullanılmaktadır. Aromalı yapraklarıyla ekstra kalori almadan şekerle neredeyse aynı tadı verebilen bu bitkiye günümüzde aynı zamanda ‘tatlı yaprak’ da denilmektedir.

Tat açısından şekeri aratmaması sebebiyle tarifleriniz içerisinde kullanıma uygundur. Hem çay tüketimi fazla hem de çayı şekersiz içemeyen bir bireyseniz kalori alımının azaltılması amacıyla çayınıza şeker yerine Stevia ekleyebilirsiniz. Fakat Stevia kullandığınız için günlük çay tüketiminizi sınırlandırmaya gerek olmadığını düşünmeyin, kafein alımınızda ve çayın diüretik etkisinde herhangi bir azalma olmayacağından günlük çay sınırınızı aşmamanız gerekmektedir.

Genellikle kilo verme veya mevcut kilosunu korumaya çalışan bireyler arasında popüler olan bu ürünlerin aslında kilo verme ile bağlantısı bulunmamaktadır. Hatta yapılan birçok çalışmada tatlandırıcı kullanılan ürünlerin tüketilmesinin şekerli besinlere olan istek ve iştahı artırabileceği söylenmektedir. Tatlandırıcılar üzerine yapılan birçok çalışma ve bu çalışmalarla ortaya çıkan birçok farklı sonuç bulunmaktadır. Genel olarak tatlandırıcılar kalori alımını arttırmasa dahi şekere olan isteği değiştirebilmektedir. Kalorisi olmayan tatlandırıcılar özellikle diyabetik bireylerin hayatında yer alabilir. Fakat günlük kullanım miktarına da dikkat edilmelidir.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir